Jaki system CRM wybrać?

Firmy, które chcą zadbać o obszar zarządzania relacjami z klientami, muszą odpowiedzieć sobie na ważne pytanie dotyczące tego, jaki CRM sprawdzi się najlepiej w ich przypadku. Optymalna decyzja w tym zakresie jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania wielu działów w organizacji. Istnieją różne czynniki, które należy uwzględnić podczas rozważań na temat tego, jaki CRM wybrać. Wśród nich wyróżnić można m.in. oferowane funkcjonalności, jakość danego oprogramowania czy jego dopasowanie do branży, profilu i potrzeb firmy.

Proces wyboru odpowiedniego systemu CRM nie należy do najłatwiejszych, a jego efekt ma fundamentalne znaczenie dla dalszej działalności przedsiębiorstwa. Z tego powodu, w dalszej części tego artykułu wyjaśnimy między innymi: czym jest CRM i jakie jest jego zastosowanie, jakie aspekty należy wziąć pod uwagę podczas podejmowania decyzji, a także jaki CRM warto wybrać dla swojej firmy.

Co to jest i do czego służy system CRM?

Wybór systemu CRM jest ważnym krokiem w życiu firmy, dlatego należy się do niego odpowiednio przygotować. Pierwszym etapem takich przygotowań powinno być zrozumienie, czym jest system CRM oraz jaka jest jego rola w przedsiębiorstwie. Odpowiedź na pierwsze pytanie ułatwi nam rozwinięcie angielskiego skrótowca CRM: Customer Relationship Management. W tłumaczeniu na język polski oznacza on zarządzanie kontaktami z klientami. Co dokładnie kryje w sobie ten termin? Jest to strategia biznesowa, która koncentruje się na budowaniu lojalności i zdrowej relacji z klientem. Jej celem jest wzrost dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorstwo oraz redukcja ponoszonych kosztów. Do budowy relacji z poszczególnymi klientami w ramach CRM wykorzystuje się szereg rozwiązań, do których można zaliczyć m.in.:

  • procedury kształtujące to, jak wygląda współpraca z klientem,
  • wszystkie istotne ustalenia dotyczące relacji z klientem,
  • zadania, które należy zrealizować w ramach świadczenia usług na rzecz klienta
  • narzędzia, z których korzysta się do realizacji określonych działań dla kontrahenta,
  • gromadzenie informacji na temat konkretnego kontrahenta.

Aby realizacja tej strategii biznesowej w organizacji była możliwa, niezbędne jest funkcjonalne i niezawodne oprogramowanie CRM. Pozwala ono na efektywne zebranie i uporządkowanie wiedzy na temat danego klienta, a także zarządzanie procesami związanymi z jego obsługą. Dzięki wykorzystaniu elektronicznej bazy danych można zmaterializować i usystematyzować doświadczenie organizacji, dzięki czemu zmiany zachodzące m.in. w zakresie kadry pracowniczej, nie wpływają negatywnie na jakość relacji między firmą a klientem.

Jakie działy w firmie szczególnie skorzystają na wdrożeniu dobrego systemu CRM?

Decyzja o tym, jaki CRM wybierzesz, w znacznym stopniu wpływa na to, czy uda się zautomatyzować i zoptymalizować procesy, które przebiegają między Twoją firmą a klientami. Dotyczy to zarówno nowo pozyskiwanych kontrahentów, jak i tych, z którymi współpraca już trwa od pewnego czasu. Wybór systemu CRM ma istotne znaczenie dla jakości funkcjonowania wielu obszarów w przedsiębiorstwie, do których zaliczyć można m.in.:

  • dział sprzedaży,
  • dział obsługi klienta,
  • dział marketingu.

Warto dodać również, że system CRM stanowi istotne narzędzie dla zarządu firmy. Pozwala on na bieżąco monitorować sytuację między organizacją a klientami i podejmować lepsze strategiczne decyzje w oparciu o rzetelne dane.

Czym kierować się podczas wyboru systemu CRM?

Kiedy przypomnieliśmy sobie, czym tak naprawdę jest system CRM oraz jaka jest jego funkcja we współczesnych organizacjach, możemy przejść do kryteriów wyboru odpowiedniego oprogramowania. Na co zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o tym, jaki CRM wybrać? Do najistotniejszych kryteriów wyboru oprogramowania CRM możemy zaliczyć między innymi:

  • dostosowanie do potrzeb konkretnej organizacji,
  • sposób gromadzenia, zarządzania i archiwizowania danych,
  • dostępność wbudowanego kalendarza umożliwiającego efektywne planowanie i zarządzanie działaniami, zadaniami oraz zdarzeniami,
  • możliwość generowania kompleksowych raportów,
  • posiadanie skutecznych rozwiązań do zarządzania sprzedażą,
  • możliwość obsługi zamówień i faktur,
  • dostępność narzędzi umożliwiających efektywne zarządzanie asortymentem,
  • możliwość nadzorowania kadry pracowniczej,
  • posiadanie rozwiązań umożliwiających usprawnienie komunikacji wewnątrz firmy,
  • możliwość integracji z innymi systemami, np. pocztą firmową,
  • automatyzacja powtarzalnych działań,
  • czytelność i intuicyjna obsługa.

Dostosowanie oprogramowania CRM do potrzeb firmy

Jaki CRM wybrać do swojej firmy? Przede wszystkim taki, który będzie dopasowany do jej potrzeb i branży, w jakiej działa. Jak przeprowadzić procedurę doboru takiego systemu, aby mieć przekonanie, że wybrane rozwiązanie będzie dopasowane do oczekiwań organizacji? Warto w proces decyzyjny zaangażować zarówno zespół sprzedażowy, jak i kadrę menadżerską oraz zarząd, ponieważ każda z tych grup będzie miała swoje indywidualne wymagania, które powinno się uwzględnić. Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy też przeanalizować m.in. to, jak przebiega proces zakupowo-sprzedażowy w przedsiębiorstwie, po to, aby system CRM zapewniał adekwatne do niego funkcjonalności.

Sposób gromadzenia, zarządzania i archiwizowania danych

Wybór systemu CRM powinien być podyktowany także narzędziami umożliwiającymi skuteczne zarządzanie danymi klientów i pracowników. Wśród funkcjonalności, na które warto zwrócić uwagę, znajduje się m.in. możliwość:

  • przypisywania kilku adresów do jednej osoby,
  • tworzenia zespołu cech dla klientów, a także wyznaczonych osób kontaktowych,
  • przypisywania opiekunów do kontrahentów,
  • korzystania z wyszukiwarki umożliwiającej szybkie odnalezienie konkretnej osoby przy użyciu różnego rodzaju parametrów, w tym nazwy czy określonych cech.

W kontekście gospodarowania danymi istotną rolę odgrywa również kwestia ich archiwizacji. Dostęp do historii kontaktów z klientem pozwala prześledzić dotychczasowe rozmowy i ustalenia, dzięki czemu można uniknąć niedomówień i uzyskać pełniejszy obraz relacji z klientem. Umożliwia to podjęcie odpowiednich działań i wzniesienie obsługi klienta na jeszcze wyższy poziom.

Zarządzanie działaniami i zadaniami z wykorzystaniem wbudowanego kalendarza

Jednym z kluczowych kryteriów, które należy wziąć pod uwagę podczas rozważań, jaki CRM sprawdzi się najlepiej, jest kwestia wbudowanego kalendarza. To narzędzie jest bardzo przydatne w codziennym zarządzaniu działaniami i zadaniam, ponieważ:

  • umożliwia dodawanie zdarzeń oraz zadań,
  • pozwala na przydzielanie zdarzeń i zadań do konkretnych pracowników,
  • umożliwia przypisywanie określonych uprawnień wyznaczonym pracownikom.

Możliwość generowania raportów

Trudno wyobrazić sobie funkcjonalne oprogramowanie CRM, które nie umożliwiałoby sprawnego generowania różnego rodzaju raportów. System CRM powinien posiadać zarówno wgrane szablony raportów, jak i pozwalać na tworzenie tego rodzaju dokumentów dopasowanych do konkretnego klienta. Prawidłowo wykonane raporty stanowią wartość nie tylko dla zespołu handlowego, ale także dla zarządu, który może dzięki temu systematycznie kontrolować przebieg prac.

Zarządzanie sprzedażą z wykorzystaniem wygodnych narzędzi

Oczywistym elementem, którego nie może zabraknąć w systemie CRM, są narzędzia przeznaczone do zarządzania sprzedażą. Mają one za zadanie w znaczący sposób przyspieszać wiele obszarów działania zespołu handlowego, w tym m.in. składanie zamówień. Co istotne, system CRM powinien umożliwić użytkownikom pomiar prowadzonych działań, tak aby możliwa była weryfikacja np. tego, na którym etapie lejka sprzedażowego są popełniane błędy i jakie działania naprawcze należy wdrożyć.

Skuteczna obsługa zamówień i faktur

Kolejnym obszarem, w którym właściwie dobrany i wdrożony system CRM może usprawnić funkcjonowanie firmy, jest obsługa zamówień i faktur. Oprogramowanie dysponuje bazą danych ułatwiającą zarówno zadania związane z koordynacją zamówień, jak i proces monitorowania sytuacji klientów borykających się z niewypłacalnością.

Efektywne zarządzanie asortymentem

Istotnym kryterium wyboru systemu CRM jest także to, czy umożliwia wygodny dostęp do całej oferty produktowej. Tego rodzaju udogodnienie w dużym stopniu wpływa na jakość obsługi klienta. Pracownicy zyskują kompleksowe informacje o asortymencie i mogą w sposób spójny przekazywać informacje klientowi. Dodatkowo system CRM powinien zapewniać im uprawnienia do edycji poszczególnych parametrów produktów czy kategorii, a także np. możliwość przyznawania rabatów klientom.

Bieżące monitorowanie pracy zespołu

Cenną funkcjonalnością, jaką powinien oferować program CRM, jest możliwość bieżącej kontroli wskaźników opisujących pracę personelu. System musi zapewniać kierownictwu sposobność do monitorowania statusu realizacji zadań, a także jakości ich wykonania oraz poziomu zadowolenia klientów.

Rozwiązania służące usprawnieniu komunikacji wewnętrznej

Do wyzwań, którym musi sprostać oprogramowanie CRM, zalicza się również usprawnienie komunikacji wewnątrz firmy. W jaki sposób system może przyczyniać się do osiągnięcia tego celu? Służą temu różnego rodzaju narzędzia, w jakie warto, aby był wyposażony – wśród nich można wskazać m.in.:

  • centralną bazę plików,
  • bazę wiedzy umożliwiającą optymalizację procesu szkoleniowego,
  • wygodną wyszukiwarkę danych,
  • wbudowany komunikator.

Możliwość integracji z innymi systemami

Na co dzień w firmach korzysta się z wielu różnych systemów informatycznych, dlatego program CRM powinien umożliwiać integrację z przynajmniej częścią z nich. Szczególną uwagę warto zwrócić na możliwość integracji oprogramowania CRM z pocztą firmową, a także z różnego rodzaju programami handlowymi.

Automatyzacja powtarzalnych działań

Dla usprawnienia funkcjonowania procesu sprzedażowego i obsługi klienta w przedsiębiorstwie bardzo przydatna okazuje się automatyzacja powtarzalnych działań i zadań. Pozwala to odciążyć pracowników i wykorzystać odzyskane w ten sposób zasoby ludzkie w bardziej efektywny sposób. Dobry system CRM powinien umożliwiać m.in. automatyczną dystrybucję e-maili czy szablonów dokumentów.

Czytelność i intuicyjna obsługa

Nawet najbardziej funkcjonalny system CRM nie będzie spełniać pokładanych w nim oczekiwań, jeśli jego obsługa nie będzie intuicyjna. Warto wybrać takie rozwiązanie, które pozwoli w łatwy sposób zaprezentować pracownikowi pełny obraz klienta, a także umożliwi skuteczną analizę danych z wielu obszarów firmy dzięki czytelnemu interfejsowi. W dzisiejszych realiach, w których praca na mobilnych urządzeniach stała się standardem, istotne jest również to, aby interfejs systemu CRM był responsywny, czyli dostosowywał się do wielkości ekranu, w jaki wyposażony jest sprzęt użytkownika.

Jaki CRM wybrać, aby zapewnić swojej firmie niezawodny system do zarządzania relacjami z klientem?

Zapoznanie się z kryteriami doboru oprogramowania CRM przybliżyło nas do odpowiedzi, na który system się zdecydować. Na rynku dostępny jest jednak na tyle duży wybór rozwiązań, że nadal mogą pojawiać się wątpliwości dotyczące tego, jaki CRM będzie optymalny. Warto przypomnieć, że przy wyborze oprogramowania należy zwrócić uwagę nie tylko na to, jakie funkcjonalności oferuje, ale także na to, czy jest on dostosowany do potrzeb firmy i czy za jego stworzenie odpowiada renomowany producent.

Jeśli głowisz się nad tym, jaki CRM wybrać i zależy Ci na tym, aby oprogramowanie było niezawodne, dopasowane do indywidualnych wymogów Twojej firmy, a przy tym gwarantowało szereg przydatnych funkcjonalności, to strzałem w dziesiątkę może okazać się system CRM PIVOTAL.

Co przemawia za tym oprogramowaniem? To system autorstwa PIVOTAL POLSKA – firmy uznawanej za czołowego polskiego dostawcę dedykowanych rozwiązań informatycznych. Dużym atutem CRM PIVOTAL jest jego przystosowanie do wymogów stawianych przez różne branże, a także zmieniające się oczekiwania i potrzeby konkretnych przedsiębiorstw. Decydując się na inwestycję w ten system CRM dla firm, organizacja zyskuje kompleksowe wsparcie w prowadzeniu szeregu procesów, do których można zaliczyć m.in. sprzedaż produktów oraz usług, rozliczenia czy procesy związane z logistyką i magazynowaniem.

Wdrożenie CRM PIVOTAL zapewnia firmom takie korzyści jak m.in.:

  • usprawnienie komunikacji wewnętrznej – system CRM PIVOTAL łączy w sobie różne kanały komunikacji i skutecznie wspiera zarządzanie zespołem, w tym pracownikami hybrydowymi i zdalnymi,
  • widok 360 stopni – ta unikalna funkcjonalność gwarantuje pracownikom wygodny podgląd pełnego obrazu klienta, w tym jego potrzeb, stanu rozliczeń należności czy zakupionych produktów,
  • automatyzacja procesów – nasze oprogramowanie pozwala zautomatyzować wykonywanie powtarzalnych zadań, a także umożliwia ustalanie kolejek i rodzaju działań np. dla pracowników odpowiedzialnych za obsługę klienta,
  • responsywny interfejs – korzystanie z CRM PIVOTAL na urządzeniach mobilnych jest bardzo komfortowe, ponieważ interfejs dostosowuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlany,
  • wygodna analiza danych i generowanie raportów – nasz system jest stworzony w taki sposób, aby dane z wielu obszarów firmy były widoczne z poziomu jednego interfejsu, dzięki czemu analiza danych oraz późniejsze wdrażanie strategii sprzedażowych w oparciu o nią jest dużo prostsze,
  • skuteczne zarządzanie dokumentacją – CRM PIVOTAL zapewnia sprawny, elektroniczny obieg dokumentów, w tym m.in. automatyzuje procesy związane z ich generowaniem, przetwarzaniem i archiwizowaniem.

Na uwagę zasługuje również to, że CRM PIVOTAL świetnie sprawdza się w roli asystenta pracownika i firmy. Dzięki niemu można łatwo zarządzać zadaniami, a także na bieżąco weryfikować uzyskane efekty.

Zainteresował Cię system CRM PIVOTAL i zastanawiasz się, czy sprawdzi się w Twojej działalności? Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej!

Błąd: Brak formularza kontaktowego.