Firmy, które chcą zadbać o obszar zarządzania relacjami z klientami, muszą odpowiedzieć sobie na ważne pytanie dotyczące tego, jaki CRM sprawdzi się najlepiej w ich przypadku. Optymalna decyzja w tym zakresie jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania wielu działów w organizacji. Istnieją różne czynniki, które należy uwzględnić podczas rozważań na temat tego, jaki CRM wybrać. Wśród nich wyróżnić można m.in. oferowane funkcjonalności, jakość danego oprogramowania czy jego dopasowanie do branży, profilu i potrzeb firmy.
Proces wyboru odpowiedniego systemu CRM nie należy do najłatwiejszych, a jego efekt ma fundamentalne znaczenie dla dalszej działalności przedsiębiorstwa. Z tego powodu, w dalszej części tego artykułu wyjaśnimy między innymi: czym jest CRM i jakie jest jego zastosowanie, jakie aspekty należy wziąć pod uwagę podczas podejmowania decyzji, a także jaki CRM warto wybrać dla swojej firmy.
Wybór systemu CRM jest ważnym krokiem w życiu firmy, dlatego należy się do niego odpowiednio przygotować. Pierwszym etapem takich przygotowań powinno być zrozumienie, czym jest system CRM oraz jaka jest jego rola w przedsiębiorstwie. Odpowiedź na pierwsze pytanie ułatwi nam rozwinięcie angielskiego skrótowca CRM: Customer Relationship Management. W tłumaczeniu na język polski oznacza on zarządzanie kontaktami z klientami. Co dokładnie kryje w sobie ten termin? Jest to strategia biznesowa, która koncentruje się na budowaniu lojalności i zdrowej relacji z klientem. Jej celem jest wzrost dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorstwo oraz redukcja ponoszonych kosztów. Do budowy relacji z poszczególnymi klientami w ramach CRM wykorzystuje się szereg rozwiązań, do których można zaliczyć m.in.:
Aby realizacja tej strategii biznesowej w organizacji była możliwa, niezbędne jest funkcjonalne i niezawodne oprogramowanie CRM. Pozwala ono na efektywne zebranie i uporządkowanie wiedzy na temat danego klienta, a także zarządzanie procesami związanymi z jego obsługą. Dzięki wykorzystaniu elektronicznej bazy danych można zmaterializować i usystematyzować doświadczenie organizacji, dzięki czemu zmiany zachodzące m.in. w zakresie kadry pracowniczej, nie wpływają negatywnie na jakość relacji między firmą a klientem.
Decyzja o tym, jaki CRM wybierzesz, w znacznym stopniu wpływa na to, czy uda się zautomatyzować i zoptymalizować procesy, które przebiegają między Twoją firmą a klientami. Dotyczy to zarówno nowo pozyskiwanych kontrahentów, jak i tych, z którymi współpraca już trwa od pewnego czasu. Wybór systemu CRM ma istotne znaczenie dla jakości funkcjonowania wielu obszarów w przedsiębiorstwie, do których zaliczyć można m.in.:
Warto dodać również, że system CRM stanowi istotne narzędzie dla zarządu firmy. Pozwala on na bieżąco monitorować sytuację między organizacją a klientami i podejmować lepsze strategiczne decyzje w oparciu o rzetelne dane.
Kiedy przypomnieliśmy sobie, czym tak naprawdę jest system CRM oraz jaka jest jego funkcja we współczesnych organizacjach, możemy przejść do kryteriów wyboru odpowiedniego oprogramowania. Na co zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o tym, jaki CRM wybrać? Do najistotniejszych kryteriów wyboru oprogramowania CRM możemy zaliczyć między innymi:
Jaki CRM wybrać do swojej firmy? Przede wszystkim taki, który będzie dopasowany do jej potrzeb i branży, w jakiej działa. Jak przeprowadzić procedurę doboru takiego systemu, aby mieć przekonanie, że wybrane rozwiązanie będzie dopasowane do oczekiwań organizacji? Warto w proces decyzyjny zaangażować zarówno zespół sprzedażowy, jak i kadrę menadżerską oraz zarząd, ponieważ każda z tych grup będzie miała swoje indywidualne wymagania, które powinno się uwzględnić. Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy też przeanalizować m.in. to, jak przebiega proces zakupowo-sprzedażowy w przedsiębiorstwie, po to, aby system CRM zapewniał adekwatne do niego funkcjonalności.
Wybór systemu CRM powinien być podyktowany także narzędziami umożliwiającymi skuteczne zarządzanie danymi klientów i pracowników. Wśród funkcjonalności, na które warto zwrócić uwagę, znajduje się m.in. możliwość:
W kontekście gospodarowania danymi istotną rolę odgrywa również kwestia ich archiwizacji. Dostęp do historii kontaktów z klientem pozwala prześledzić dotychczasowe rozmowy i ustalenia, dzięki czemu można uniknąć niedomówień i uzyskać pełniejszy obraz relacji z klientem. Umożliwia to podjęcie odpowiednich działań i wzniesienie obsługi klienta na jeszcze wyższy poziom.
Jednym z kluczowych kryteriów, które należy wziąć pod uwagę podczas rozważań, jaki CRM sprawdzi się najlepiej, jest kwestia wbudowanego kalendarza. To narzędzie jest bardzo przydatne w codziennym zarządzaniu działaniami i zadaniam, ponieważ:
Trudno wyobrazić sobie funkcjonalne oprogramowanie CRM, które nie umożliwiałoby sprawnego generowania różnego rodzaju raportów. System CRM powinien posiadać zarówno wgrane szablony raportów, jak i pozwalać na tworzenie tego rodzaju dokumentów dopasowanych do konkretnego klienta. Prawidłowo wykonane raporty stanowią wartość nie tylko dla zespołu handlowego, ale także dla zarządu, który może dzięki temu systematycznie kontrolować przebieg prac.
Oczywistym elementem, którego nie może zabraknąć w systemie CRM, są narzędzia przeznaczone do zarządzania sprzedażą. Mają one za zadanie w znaczący sposób przyspieszać wiele obszarów działania zespołu handlowego, w tym m.in. składanie zamówień. Co istotne, system CRM powinien umożliwić użytkownikom pomiar prowadzonych działań, tak aby możliwa była weryfikacja np. tego, na którym etapie lejka sprzedażowego są popełniane błędy i jakie działania naprawcze należy wdrożyć.
Kolejnym obszarem, w którym właściwie dobrany i wdrożony system CRM może usprawnić funkcjonowanie firmy, jest obsługa zamówień i faktur. Oprogramowanie dysponuje bazą danych ułatwiającą zarówno zadania związane z koordynacją zamówień, jak i proces monitorowania sytuacji klientów borykających się z niewypłacalnością.
Istotnym kryterium wyboru systemu CRM jest także to, czy umożliwia wygodny dostęp do całej oferty produktowej. Tego rodzaju udogodnienie w dużym stopniu wpływa na jakość obsługi klienta. Pracownicy zyskują kompleksowe informacje o asortymencie i mogą w sposób spójny przekazywać informacje klientowi. Dodatkowo system CRM powinien zapewniać im uprawnienia do edycji poszczególnych parametrów produktów czy kategorii, a także np. możliwość przyznawania rabatów klientom.
Cenną funkcjonalnością, jaką powinien oferować program CRM, jest możliwość bieżącej kontroli wskaźników opisujących pracę personelu. System musi zapewniać kierownictwu sposobność do monitorowania statusu realizacji zadań, a także jakości ich wykonania oraz poziomu zadowolenia klientów.
Do wyzwań, którym musi sprostać oprogramowanie CRM, zalicza się również usprawnienie komunikacji wewnątrz firmy. W jaki sposób system może przyczyniać się do osiągnięcia tego celu? Służą temu różnego rodzaju narzędzia, w jakie warto, aby był wyposażony – wśród nich można wskazać m.in.:
Na co dzień w firmach korzysta się z wielu różnych systemów informatycznych, dlatego program CRM powinien umożliwiać integrację z przynajmniej częścią z nich. Szczególną uwagę warto zwrócić na możliwość integracji oprogramowania CRM z pocztą firmową, a także z różnego rodzaju programami handlowymi.
Dla usprawnienia funkcjonowania procesu sprzedażowego i obsługi klienta w przedsiębiorstwie bardzo przydatna okazuje się automatyzacja powtarzalnych działań i zadań. Pozwala to odciążyć pracowników i wykorzystać odzyskane w ten sposób zasoby ludzkie w bardziej efektywny sposób. Dobry system CRM powinien umożliwiać m.in. automatyczną dystrybucję e-maili czy szablonów dokumentów.
Nawet najbardziej funkcjonalny system CRM nie będzie spełniać pokładanych w nim oczekiwań, jeśli jego obsługa nie będzie intuicyjna. Warto wybrać takie rozwiązanie, które pozwoli w łatwy sposób zaprezentować pracownikowi pełny obraz klienta, a także umożliwi skuteczną analizę danych z wielu obszarów firmy dzięki czytelnemu interfejsowi. W dzisiejszych realiach, w których praca na mobilnych urządzeniach stała się standardem, istotne jest również to, aby interfejs systemu CRM był responsywny, czyli dostosowywał się do wielkości ekranu, w jaki wyposażony jest sprzęt użytkownika.
Zapoznanie się z kryteriami doboru oprogramowania CRM przybliżyło nas do odpowiedzi, na który system się zdecydować. Na rynku dostępny jest jednak na tyle duży wybór rozwiązań, że nadal mogą pojawiać się wątpliwości dotyczące tego, jaki CRM będzie optymalny. Warto przypomnieć, że przy wyborze oprogramowania należy zwrócić uwagę nie tylko na to, jakie funkcjonalności oferuje, ale także na to, czy jest on dostosowany do potrzeb firmy i czy za jego stworzenie odpowiada renomowany producent.
Jeśli głowisz się nad tym, jaki CRM wybrać i zależy Ci na tym, aby oprogramowanie było niezawodne, dopasowane do indywidualnych wymogów Twojej firmy, a przy tym gwarantowało szereg przydatnych funkcjonalności, to strzałem w dziesiątkę może okazać się system CRM PIVOTAL.
Co przemawia za tym oprogramowaniem? To system autorstwa PIVOTAL POLSKA – firmy uznawanej za czołowego polskiego dostawcę dedykowanych rozwiązań informatycznych. Dużym atutem CRM PIVOTAL jest jego przystosowanie do wymogów stawianych przez różne branże, a także zmieniające się oczekiwania i potrzeby konkretnych przedsiębiorstw. Decydując się na inwestycję w ten system CRM dla firm, organizacja zyskuje kompleksowe wsparcie w prowadzeniu szeregu procesów, do których można zaliczyć m.in. sprzedaż produktów oraz usług, rozliczenia czy procesy związane z logistyką i magazynowaniem.
Wdrożenie CRM PIVOTAL zapewnia firmom takie korzyści jak m.in.:
Na uwagę zasługuje również to, że CRM PIVOTAL świetnie sprawdza się w roli asystenta pracownika i firmy. Dzięki niemu można łatwo zarządzać zadaniami, a także na bieżąco weryfikować uzyskane efekty.
Zainteresował Cię system CRM PIVOTAL i zastanawiasz się, czy sprawdzi się w Twojej działalności? Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej!
Błąd: Brak formularza kontaktowego.